Sunday, August 8, 2010

PENEROKA FELDA SERTING AKAN MEMFAILKAN SAMAN PENIPUAN PEMBELIAN BUAH SAWAIT PADA 9 OGOS 2010 INI DI MAHKAMAH TINGGI SEREMBAN.

Seramai lebih 700 peneroka felda Serting akan memfailkan saman terhadap felda kerana kes penipuan pembelian buah sawit peneroka, pada 9 Ogos 2010 ini di Mahkamah Tinggi Seremban.

Khabarnya, setiap peneroka bakal membuat tuntutan sebanyak RM120,000.00 kerana kerugian akibat penipuan tersebut. Itu pun mereka hanya dibenarkan oleh undang-undang untuk tuntut 6 tahun kebelakang. sedangkan penipuan ini dikatakan berlaku sejak lebih 15 tahun dahulu. Jumlah tuntutan dikatakan hampir mencecah RM100 juta. Ketika memfailkan saman ini setiap peneroka hanya membayar RM50 seorang bagi kos guaman. Kira kalau menang mereka akan dapat durian runtuh la ni.

Lihatlah berapa banyak setiap peneroka itu mengalami kerugian dalam masa 15 tahun itu. Bukankah jumlahnya RM300,000.00 bagi setiap peneroka? wow banyaknya!  Bandingkan dengan apa yang kerajaan pimpinan UMNo berikan kepada peneroka dalamasa 15 tahun itu untuk terus mendapatkan undi dari peneroka-peneroka bagi terus MENDAPATKAN KUASA UNTUK TERUS MENIPU DAN TERUS MENIPU PENEROKA-PENEROKA FELDA.

Cuba bayangkan anda mempunyai sejumlah wang itu, yang semeamngnya hak anda pun, kemudian kerajaan melalui FELDA mengambil duit itu dari anda. Sudikah nda memberikan sebanyak itu kepada kerajaan melalui FELDA? tetapi apa nak buat, anda hanya berhak membuat tuntutan dalam tempoh 6 tahun terakhir sahaja. Jadi sudikah anda mengizinkan kerajaan memilikki wang anda yang bernilai RM180,000.00 itu tanpa sebarang protes? sudikah anda menyokong calun-calaun BN lagi dalam pilihanraya yang akan datang nanti? sudikah? atau anda juga akan turut sama-sama bangkit menentang kezaaliman yang dilakuakn oleh kerajaan BN dibawah pimpinan UMNO itu?

Ni kira kes macam di Felda Kemahang 3, Tanah Merah kelantan,  dimana  pihak peneroka telahpun memenangi kes saman itu dan felda  telah pun diperintahkan untuk membayar lebih dari RM11 juta. Di Johor pun ada peneroka yang dah fail saman yang hampir sama. Berpandukan fakta dan bukti yang sama... kemenangan memang berpihak kepada peneroka.

Kalau peneroka2 seluruh negara yang tertindas selama ini pakat tuntut saman... maka felda akan benar2 jadi muflis. tapi bagusnya... peneroka -PENEROKA pulak yang akan jadi kaya raya. pilihan ditangan anda. Tetapi seklranya UMNO/Bn masih lagi memenagi pilihanraya umum yang akan datang nanti, jangan haraplah  peneroka-peneroka akan dapat apa-apa.

PILIHAN DITANGAN ANDA. UNDI DITANGAN ANDA.


No comments:

Post a Comment