Sunday, July 18, 2010

FELDA OH FELDA

Hj Saad bin Jamaluddin dari Felda Bera telah diberitahu oleh pihak penganjur bahawa 10,000 orang akan berhimpun hari ini.Beliau tiba di Kuala Lumpur bersama sama peneroka lain dari kawasan Keratong dengan menaiki dua bas yng disewa khas.Ketika sesi temuramah, kurang daripada 100 orang sahaja yang kelihatan.


Menurut Hj Saad, tujuan mereka turun ke Kuala Lumpur ialah untuk menyerah memorandum kepada Suhakam bagi mengadu mengenai tuntutan mereka kepada Felda. Menurut beliau Felda telah memotong gaji mereka selama 15 tahun bagi tujuan tanaman semula. Jumlah terkumpul telah mencecah RM17,000.

Saya difahamkn Felda meletakkan berbagai syarat bagi mereka mengeluarkan wang tanaman semula tersebut. Antara nya ialah kawasan kebun hendak lah di bersihkan terus dari pokok2 lama. Hanya separuh sahaja wang yang dapat diguna oleh peneroka sementara yang separuh lagi akan diuruskan oleh pihak Felda bagi membeli baja dan sebagainya bagi tujuan tanaman semula.

Mazlan Aliman pengerusi Persatuan Anak Felda (ANAK). Beliau yang berasal dari Johor merupakan calun PAS bagi Parlimen Bera, Pahang pada PRU 12 yang lalu . Beliau tewas kepada Ismail Sabri calun BN. 






  

No comments:

Post a Comment