Sunday, July 18, 2010

Warga Felda perlukan Refomasi segera
Posted on Thursday, July 01 @ 23:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Analisis Isu Oleh: notan

"Assalamualaikum,,..Felda yang sejak dulu menjadi fix deposit yang menguntungkan kepada UMNO serta turut menjadi tempat UMNO buat duit hasil keringat peneroka sambil peneroka terus menerus dilekakan dengan alunan pembangunan dan kemajuan yang diberikan kepada warga peneroka sehingga mereka langsung tidak mahu mendengar dan melihat apa jua perkara yang cuba disampaikan berkaitan kehidupan mereka yang semakin hari semakin terpinggir pada ketika mereka menyumbang kepada UMNO dan negara.

Kejadian demo di hadapan pejabat suara keadilan dan saman 200 juta yang dikatakan disertai oleh wakil peneroka Felda amat memalu dan menyedihkan.Peneroka Felda nampaknya masih tidak mahu membuka mata melihat atau sekurang kurangnya menyiasat apakah lapuran itu benar?
 
Peristiwa ini mengingatkan aku apa yang pernah berlaku di Lubuk Merbau dulu sehingga menyebabkan seorang peneroka yang ingin berubah terkorban.Selepas lebih 20 tahun, rupa rupanya masih ada peneroka Felda yang enggan mendengar khabar mengenai penipuan UMNO terhadap mereka.

Pada tahun 1999 dulu ketika Terengganu di perintah oleh PAS, sebahagian peneroka sudah menerima geran tanah mereka tetapi tetap masih enggan menyokong orang yang mahu membantu mereka.

Perkara ini amat menyedihkan kita semua kerana sudut pandangan para peneroka memberi kesan kepada keputusan PRU yang turut memberi kesan kepada semua rakyat. Keputusan PRU kecil Hulu Selangor menjadi bukti jelas bagaimana majoriti peneroka tidak mahu menyertai mainstream perubahan dan di Terengganu ketika PRU dulu, mana mana kawasan yang memiliki tanah Felda, UMNO menang besar walaupun mereka sudah menerima geran tanah yang enggan diberikan oleh UMNO selama hari ini.

Generasi kedua Felda mungkin sudah ramai yang berubah tetapi perubahan ini tidak mencukupi sehingga kini dan kalau keadaan tidak berubah di tanah Felda dengan perubahan yang besar maka akan bergembiralah lagi UMNO merompak harta benda rakyat tanpa had.

Dari itu menjadi tugas besar juga bagi kita, pendokong PR untuk meniup angin perubahan yang lebih kuat ke tanah Felda bagi mengejutkan para peneroka dari mimpi mereka.

Tugas ini bukan tugas mudah kerana ada kemungkinan  UMNO sudah menyuntik dadah yang menyebabkan warga peneroka terus tidur dengan mimpi indah.

Sesungguhnya warga Felda perlukan refomasi  dan praktikalnya,warga Felda perlukan satu pertubuhan yang dinamakan FELDA REFORM yang berani untuk melanggar tanah tanah rancangan yang berselerah di seluruh negara.

Barangkali FELDA REFORM perlukan pemimpin seperti ADUKA TERUNA atau EDYESDOTCOM ATAU PERISIK RAKYAT untuk memastikan warga Felda menerima refomasi dan membawa mereka ke mainstream perubahan.

No comments:

Post a Comment